بخش آغازین
هیوندای کونا، کراس اوور بسیار کوچک برند هیوندای است که در سال 2018 به جرگه کراس اوور های هاچ بک بازار جهانی نظیر فیات 500x، جیپ رنگید، تویوتا مزدا و نیسان کیکس پیوست.
مقدمه
کمپانی شناخته شده ی هیوندای دست به عرضه ی کوچکترین مدل شاسی بلند خود زده است که به نظر می رسد بتواند جایگاه خاصی را در کلاس کراس اوور فوق فشرده را از آن خود می کند. این خودرو جدید کونا نامیده می شود. اگر با سبک نامگذاری هیوندای در چند سال گذشته آشنا شده باشید، حتما می دانید که این کمپانی از اسامی جغرافیایی برای خودرو های خود استفاده می کند. کونا هم در حقیقت نام منطقه ای غربی در جزیره هاوایی واقع در ایالات متحده ی آمریکا است. از این ها که بگذریم مدتی است زمزمه ی حضور این مدل به کمک شرکت کرمان موتور در بازار های داخلی هم به گوش می رسد.
و همین مسئله بهانه ای شده تا به بررسی اجمالی این مدل تازه بپردازیم و نقاط ضعف و قدرت آن را مرور کنیم. مطالبی که در ادامه می آیند مربوط به مدل استاندارد خودرو هست که در بازار های جهانی به فروش خواهد رسید و بررسی دقیق مدل وارداتی هیوندای کونا تنها پس از عرضه ی آن ممکن خواهد بود.
طراحی خارجی هیوندای کونا
هیوندای کونا، با ابعادی معادل ۴۱۶۵ میلی متر در طول، ۱۸۰۰ میلی متر در عرض و ۱۵۶۰ میلی متر در ارتفاع نشانگر این است که از رقبایش کمی کوچکتر می باشد. وقتی شاهد اولین هیوندایی هستیم که بر پایه ی پک پلتفرم تازه ساخته می شود، ناگزیر باید انتظار حضور یکسری از طراحی های آلمانی در ظاهر آینده ی این کمپانی را داشته باشیم. هیوندای کونا در مجموع از یک ظاهر جسورانه و تهاجمی برخوردار است. بدنه ی پف کرده ی خودروی و برجستگی های روی چرخ ها که تا سپر جلو و عقب کشیده می شوند.
همگی در پر رنگ کردن این تهاجم ظاهری موثر هستند. ممکن است ظاهر کونا در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد اما با بررسی آن متوجه می شویم که بخشی از این عجیب بودن به طراحی متفاوت و جدید خودرو بر می گردد. با این تفاسیر، باید انتظار داشت که در شاسی بلند های آینده ی هیوندای طراح جلو پنجره و چراغ های جلوی نسبتا مشابهی را ببینم، البته کمپانی هیوندای بیان کرده که طرح های آینده اش برای هر مدلی اختصاصی تر خواهد بود و قرار نیست که تمامی خودروهای خط تولید آن از یک ساختار یکپارچه در ظاهر خود بهره ببرند.
طراحی داخلی هیوندای کونا
داشبورد هیوندای کونا به راحتی قابل استفاده است و پوشش های پلاستیکی داخلی آن با دوام به نظر می رسند اما فضای داخلی خودرو در مجموع شما را چندان هیجان زده نخواهد کرد، حتی کابین رنگارنگ مدل های بالا رده ی آن، در داخل کابین هیوندای کونا فضای فراوانی برای سرنشینان در نظر گرفته شده است، اما در نقطه ی مقابل فضای بار خودرو چندان تعریفی ندارد و رقبایی چون سیتروئن سی 3 ایرکراس عملکرد بسیار بهتری در این زمینه به نمایش گذاشته است. در بعضی از قسمت های داشبورد از جمله اطراف دریچه های ورودی هوای، کابین و اهرم دنده پوشش های رنگی روشن استفاد شده است.
متاسفانه جای مانور زیادی در زمینه کیفیت وجود ندارد، شاید تنها نقطه مثبت را بتوان نوار پلاستیکی قسمت مرکزی داشبورد دانست که حس نرمی دارد. جعبه داشبورد هم اگر چه عملکردی فنری دارد اما درب آن سست و بی دوام به نظر می رسند. از سوی دیگر، کارایی داشبورد کونا بسیار سر راست و بی دردسر است و قسمت های مختلف از جمله دو دستگیره ی بزرگ سیستم تهویه به راحتی در حین رانندگی قابل استفاده هستند.
کروز
هیوندای کونا یکی از بهترین سیستم های کروز کنترل را در جهان دارد، و این قابلیت باعث آن میشود که فروش این ماشین بیشتر بشود همچنین به محبوبیت این ماشین افزوده میشود.
تجربه رانندگی
هیوندای کونا خودروی مفرحی برای رانندگی در مسیر های خارج شهری بوده و در سرعت های بزرگراهی هم بسیار آرام است اما پیشرانه ی بزرگ آن ممکن است کمی پر سر و صدا به نظر برسد و متاسفانه تنها همین مدل است که با سیستم تعلیق عقب نرم تری عرضه می شود.
مشخصات فنی
مهمترین تفاوت میان کونا N با سایر نسخههای این خودرو را باید در بخش فنی جستجو کرد، جایی که پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر با 276 اسببخار قدرت و 392 نیوتنمتر گشتاور حضور دارد. این پیشرانه با ولوستر N مشترک بوده ولی به واسطه گستره بیشتر گشتاور، کاهش تاخیر توربو و تغییر در سیستم اگزوز، عملکرد بهتری ارائه میدهد.
سخن پایانی
با این مشخصات هیوندای کونا یک خودرو عالی برقی در کشور کره می باشد. ( قیمت این خودرو به 25.625 دلار میرسد )