بخش آغازین
این شاسی بلند هندی (تاتا مدل پانچ)، به عنوان به صرفه ترین و اقتصادی ترین شاسی بلند در چین شناخته میشود. این شاسی بلند در سه نسخه عرضه میشود که شامل: بنزینی، گازسوز (CNG) و برقی میشود.
در نسخه کاملا برقی این شاسی بلند، از همان پلتفرم نسخه بنزینی استفاده شده که تنها پیشرانه آن با کمی تغییر به الکتریچی تغییر یافته است.
طراحی تاتا مدل پانچ
در بخش طراحی باید گفت که تاتا مدل پانچ در نسخه ۲۰۲۴ ظاهری جذابتر به خود گرفته و به نسبت نسخه قبلی آن تفاوت زیادی دارد.
در جلو: مانند خیلی از خودرو های دیگر برقی از یک پنل بزرگ برای جلوپنجره خود در نظر گرفته است و دیگر جلو پنجره بستهای را نمیبینیم. این شاسی بلند از یک نوار LED به هم پیوسته در بالای جلو پنجره خود استفاده کرده که بیشتر جنبه زیبایی دارد و نور اصلی از چراغهای پر نور پایین که در سپر تاتا مدل پانچ پنهان شدهاست تامین میشود و این نوار تا حدودی جنبه شاسی بلندی خودرو را حفظ کرده و آن را بزرگتر و بلندتر نشان میدهد. محل شارژ این خودرو نیز در قسمت جلویی قرار دارد و یک پورت در زیر لوگو قرار دارد که در آن دو محفظه وجود دارد که یکی برای شارژ سریع DC و دیگری برای شارژ خانگی AC است.
در قسمت پایینی تاتا پانچ یک محفظه متوسط قرار گرفته که وظیفه خنک کردن موتور الکتریکی را دارد و دو تکه کروم کاری به رنگ نقرهای را در این قسمت میبینیم که در عقب هم این اتفاق تکرار شده است.در عقب: تاتا مدل پانچ دقیقا از همان پلتفرم نسخه بنزینی استفاده کرده که قسمتی از قاب چراغ این خودرو در کنارهها آن کشیده شده است که فقط جنبه زیبایی دارد و نوری از خود ندارد. خوشبختابه در عقب هم از فناوری LED استفاده شده و با گرافیک بالای آن، یک طراحی عامیانه و معقولی را برای خود رقم زده است.
در عقب تاتا مدل پانچ نیز یک دفیوز یا بهتر است بگوییم یک گلگیر بسیار بزرگ را میبینیم که تقریباً تا نصفه خودرو آمده است و دو مهشکن کوچک نیز در آن قرار دارد. این گلگیر تا جلوی خودرو کشیده شده و هرچه به سمت جلو میرویم از ارتفاع و قطر این گلگیر کاسته میشود به طوری که در جلو آن دیگر اثری از آن نیست.
طراحی و امکانات داخلی
در داخل، از امکانات و متریال معقول و مناسبی استفاده شده که مطابق با مُد روز نیز هست. در بخش طراحی، این شاسی بلند برقی از یک جلو داشبورد مناسب با کرومکاریهای نقرهای استفاده کرده که یک نمایشگر دیجیتالی کوچک ۷ اینچی در بالای داشبور قرار دارد. (در نسخهی دوم این نمایشگر به ۱۰ اینچ ارتقاع یافته است.) شرکت تاتا از یک نوار آبی رنگ زیبا برای دور دریچههای کولر خود استفاده کرده که از دور هم خودنمایی میکند.
در بخش طراحی داخلی به طور کلی به واسطه ارزان قیمت بودن و به نوعی میان رده بودن تاتا مدل پانچ از طراحی آنچنانی برای این خودرو استفاده نشده و در کل یک ظاهر جذاب و سادهای را برای عموم مردم رقم زده است. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی تاتا مدل پانچ میتوان به: کنترل کشش، کروز کنترل، کمک فرمان برقی، سیستم باران و برف، تهویه مطبوع و صفحه نمایشگر ۷ اینچی اشاره کرد.
اما در نسخه دوم تاتا مدل پانچ که از امکانات رفاهی بیشتر و معقول تری میتوان بهره برد، میتوان به: اتوهولد، کنترل کشش، کروز کنترل، شیفتر دنده کوچک و دیجیتالی، ترمز پارک برقی، فرمان دی کات (D cut)، کمک فرمان برقی، کاپ هولدر (cup holder)، سانروف، نور پردازی داخل کابین، صفحه نمایشگر ۱۰ اینچی، پشت آمپر دیجیتالی، ۶ ایربگ، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، صندلی عقب با قبلیت تنظیم، کلید استارت دکمهای، صندلی چرم، تهویه دیجیتالی و… اشاره کرد.
مشخصات فنی
هنوز اطلاعات خاصی از تاتا مدل پانچ موجود نیست ولی این شرکت اعلام کردهاست که قراره این شاسی بلند با دو مدل برد متوسط و برد طولانی ارائه شود. به گفته تاتا این خودرو قرار است با یکبار شارژ کامل نسخه برد طولانی مسافتی بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر را طی کند، این درحالیست که در نسخه برد متوسط این عدد به ۳۰۰ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
همچنین این نسخه میتوانند هم با شارژ خانگی و هم با فست شارژر، شارژ شوند. هنوز چیزی از اسب بخار، گشتاورد، شتاب و… تاتا مدل پانچ چیزی گفته نشده ولی این خودرو قادر است در نسخه دو دیفرانسل و تک دیفرانسل بر روی محور جلو و عقب مجهز شود.
رنگهای تاتا مدل پانچ
این خودرو در پنج مدل مختلف عرضه میشود که شامل: اسپرت، اسپرت پلاس، پرو و… میباشد. و درمورد انتخاب رنگ نیز باید بگوییم که این شرکت هندی قصد دارد در پنج رنگ دوتایی و ۴ رنگ یکنواخت از جمله: قرمز، خاکستری، آبی وسبز لجنی و در رنگهای دوتایی: آبی سفید، قهوهای سفید، قرمز سفید و… اشاره کرد.
سخن پایانی
این خودرو در کل یک شاسی بلند بسیار اقتصادی، خصوصاً برای هند است که با این امکانات این قیمت زیاد نیست و اگر قیمت آن ورود به بازار نجومی بالا نرود. این شرکت در تاریخ ۱۷ ژانویه ( ۲۷ دی ) اعلام کرده است که قیمت پایه و الحساب این خودرو ۲۱ هزار روپیه معادل ۲۸۰۰ دلار (۱۶۶ میلیون) اعلام شده که به احتمال زیاد این عدد با ورود به بازار تغییر زیادی خواهد کرد.