فهرست مطالب

بخش اغازین

با ورود ساینا برقی میتواند آلودگی های استان تهران و دیگر استان های آلوده از جمله اصفهان و… را بسیار کم کرد هرچند این فرایند شاید سال ها طول بکشد ولی با عملی شدن این برنامه آلودگی به حداقل خود می رسد و دیگر شاهد تعطیلی مدارس و مواردی هم چون این حوادث نخواهیم بود.

اطلاعات کلی

سانیا برقی را می توان از نظر فنی و ترکیبی دانش و تکنولوژی داخلی و خارجی دانست. علاوه بر آن این نوع ماشین برقی کامل ترین و بی نقض ترین خودرو برقی در داخل کشور است. خودروی برقی تا به امروز در ایران طراحی شده است، زیرا تمامی محاسبات و حساب و کتاب های فنی و ساختاری آن زیر نظر مشاوران بلژیکی شرکت معتبر پانج پاورترین صورت گرفته است. این خودرو را در دو پلت فرم ایکس 200 و اس پی 100 طراحی کرده اند.

همچنین قرار است هر دو مدل طبق دستورالعمل ها و سیاست های تولیدی شرکت سایپا به مرحله تولید و عرضه برسند. در صورت یکه ساینا برقی به صورت تمام برقی تولید کنند قدرت موتور آن حدودا هفتاد کیلومتر خواهد بود. همچنین با توجه به نوع و مدل باتری انتخابی برای آن امکان پیمایش صد و هفتاد تا دویست و ده کیلومتر را خواهد داشت. قدرت 70 کیلوواتی موتور این ماشین برابر با 94 اسب بخار است.

درحالی که نمونه غیر الکتریکی ساینا که بنزینی هست و با بنزین کار می کند دارای موتوری با قدرت 87 اسب بخار است. لازم به ذکر است که در نوع بنزینی ساینا از موتور پراید استفاده شده است.

مشخصات فنی

پیش از هرچیز باید بگوییم که شرکت صبا مسئولیت ساخت باتری ساینا بری را برعهده خواهد داشت. از طرف شرکت سایپا به عنان سازنده باتری این خودرو معرفی شده است. باتری این خودرو با هر مرتبه شارژ کردن قادر است دویست کیلومتر مسافت خودرو را به پیش براند.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی این باتری این خودرو شارژ آن با برق خانگی تقریبا سه ساعت و نیم طول می کشد. همچنین اگر آن را با شارژ سریع شارژ کرد هشتاد درصد از کل ظرفیت آن تنها چهل دقیقه زمان خواهد برد

در سیستم حرکتی ساینا برقی از یک گیربکس دو سرعته در آن استفاده شده است. همچنین در آن تنها از یک دنده جهت حرکت به سمت جلو و یک دنده برای حرکت به سمت عقب تولید شده اند. علاوه بر آن دارای شتابی  12 ثانیه بوده و از سرعت حداکثر صد و سی کیلومتر بر ساعت برخوردار است.

 لازم به ذکر است که این خودرو از ویژگی پیمایش صد و هفتاد تا دویست و ده کیلومتر در هر مرتبه شارژ برخوردار است.

طراحی

طراحی این خودرو بسیار خوب است و برای یک مدل برقی کافی است البته لازم به ذکر است که بگوییم طراحی مدل برقی تفاوت چندانی با نسخه بنزینی ندارد.

اولین مرکزی که با شرکت سایپا در ساخت ساینا برقی همکاری کرده است

به طور حتم طراحی و ساخت و عرضه خودرو هایی مانند ساینا برقی نیاز به کمک چندین نهاد و سازمان و شرکت خصوصی و دولتی دارد. اولین بخش و نهادی که در تولید خودروی ساینا برقی با شرکت سایپا همکاری کرده است دانشگاه خواجه نصیر است. بر اساس اظهارات کارشناس سایپا این خودرو با همکاری دانشکده مکانیک خواجه نصیرالدین طوسی و مراکز تحقیقاتی سایپا طراحی شده است.

همچنین به گفته رئیس دانشکده مکانیک خواجه نصیرالدین طوسی علت اصلی همکاری این دانشگاه با شرکت سایپا را برای کمک در ساخت ساینا برقی این جور بیان کرد: دلیل همکاری ما کاهش آلایندگی ها و مصرف کمتر سوخت در کشور ایران بوده است.

سخن نهایی ساینا برقی

نکته بسایر مهم و کلیدی درباره ساینا برقی این است که نمی توانند قیمت این ماشین را به این زوی ها اعلام کنند با این حال اگر این خودرو در سال 1398 به تولید انبوه می رسید احتمالا 180 میلون تومان می بود، البته با توجه به تاخیر به وجود آمده در تولید این خودرو انتظار می رود قیمت این خودرو بسیار بالاتر از رقم احتمالی سال 1398 باشد.

دلیل این امر نیز استفاده از قطعات خارجی برای ساخت این خودر است که با توجع به نوسانات شدید ارزی طی سال های اخیر هزینه خرید این قطعات به شدت بالا رفته است.

البته امید آن می رود که با استفاده از تسهیلات و حمایات ها دولتی از ساخت این محصول قیمت تمام شده آن را تا حد زیادی پایین آورد. همچنین در صورت حمایت های دولت از این طرح بسیار عالی قطعا هرچه زود تر به محله اجرایی در می آید و میتوان آن را به تولید انبوه رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *